Drumul scurt spre casă

Drumul scurt spre casa

Drumul scurt spre casă - Cătălin Dorian Florescu

Trebuie să recunosc că, spre rușinea mea, nu am terminat încă romanul. Cel mai probabil, așteptatul moment va veni în zilele viitoare pe plaiuri moldoveano-bucovinene, pentru că îmi voi petrece Paștele într-un spațiu delimitat de Iași, Suceava și, cel mai probabil, Gura Humorului.

Trecând la carte, dacă nu ați observat până acum, nu sunt un împătimit al literaturii române în general, în particular urând-o pe cea modernă. Am impresia că actuala cremă literară națională este total lipsită de talent și astfel, pentru a impresiona apelează la cuvinte mari pe lângă al căror înțeles nu au trecut niciodată. Realizează disperați că nu se vor ridica niciodată la nivelul unui Rebreanu sau al unui Eliade și încep să bată câmpii cu grație pe teme mult prea filosofice în loc să șteargă dâra de scuipat ce le curge din gură. Nu vorbesc din vârful condeiului ci din experiență. Am sperat că volumul de față mă va contrazice, însă autorul, cu tot numele lui neaoș românesc este actualmente cetățean elvețian (norocosule!)(nu că nu ar fi reușit să mă contrazică, sîc!).  Plecat împreună cu familia în 1982, romancierul a reușit, în ciuda celor 15 ani petrecuți în frumoasa noastră patrie, să se detașeze psihic de gândirea tipic românească, adoptând în schimb o frumoasă psihologie vestică, elvețiană.

Cu un asemenea trecut este evident că nu putea scrie basme pentru copii, astfel că, asemenea întregii sale literaturi, și cartea de față prezintă un fragment din drumul vieții, mai mult sau mai puțin inspirat din realitate. Pe alocuri o literatură a absurdului, Cătălin Dorian Florescu impune un stil pe care nu l-am mai întâlnit până acum, un stil foarte liber, frustrant la început, dar liniștitor odată ce ajungi să-l deslușești cum se cuvine. În plus, la cei 43 de ani ai săi, autorul are un talent inuman în a manipula personajele, tocmai pentru a reda, practic în HD, tot ceea sufletul său, prin puterea condeiului, are de transmis.

Revenind la teza mea asupra literaturii române contemporane, am realizat că am ajuns, în lumea asta complicată artificial, să ador lucrurile simple și de valoare. Această carte ar fi putut fi scrisă într-un stil Patapievician ilizibil, dovedind o pasiune avidă pentru paginile deja îngălbenite ale DEX-ului. În schimb nu, fiecare cuvânt este atent ales pentru a descrie întocmai intențiile autorului, în același timp păstrând stilul simplu și liber antemenționat.

Mi-am mai procurat de același autor Maseurul Orb, Vremea Minunilor și Zaira (cel mai nou roman) de la cea mai TARE editură românească, Editura Polirom. Probabil că o să revin cu o părere după vacanța de Paște, perioadă în care voi termina și cartea. Nu-mi rămâne decât să vă urez să Pașteți Fericiți! Atenție, iarbă legală!

Vă las și o melodie, de la prietenul Mihai:

5 comentarii

Filed under - Carti, • Cătălin Dorian Florescu, Muzici

5 responses to “Drumul scurt spre casă

  1. Am observat la un comentariu anterior că le moderezi inainte de a fi publicate deci m-am gândit c-ar fi o metodă destul de bună de a intra în legătură cu tine. Vreau să-ți propun un schimb de link-uri la blogroll. Sunt relativ nou în branșă, așa că te previn, am un trafic mic spre zero de oferit prin link-ul respectiv; insă dacă totuși te interesează din orice alt motiv (am zis ca merită incercat), blogu meu e http://www.vladcreanga.wordpress.com. Aștept un răspuns, oricare ar fi ăla. creangavlad.blog@gmail.com.

  2. magykhurin

    E complicat. Fiecare are conceptiile lui. De exemplu eu niciodata nu am sa urasc vreu autor mai mult decat pe Eminescu şi Creangă. Cu tot cu măreţia şi prestigiul lor mie imi displac. Legat de Polirom,poate ma ajuti cu ceva: am vazut azi in Diverta o carte despre un tata si un fiu plecati intr-o calatorie in timpul unei ierni atomice… Parca asa zicea sinopsisul. Chestia e ca nu-mi amintesc cum se numea cartea, ai idee?

  3. Chiar nu am citit niciun sinopsis al unei asemenea cărți, îmi pare rău. Vlad, ți-am răspuns pe blogul tău.

  4. O şi am, dar nu mi-am dat seama. :))

Lasă un răspuns

